فصل اول ـ کلیات و اهداف

ماده 1: انجمن مهندسی شیمی ایران به منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای  علمی دانش و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوط به مهندسی شیمی و رشته‌های وابسته، انجمن مهندسی شیمی ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل می­گردد.

ماده 2: انجمن مؤسسه‌ای غیرانتفاعی، داوطلبانه و غیرسیاسی است که در زمینه‌های علمی و پژوهشی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

       ماده 3: مرکز انجمن در شهر تهران - استان تهران- شهرستان تهران- بخش مرکزی- تیموری- کوچه اکبر آباد- بلوار شهید اکبری- پلاک 13- ساختمان ماد- بلوک3- طبقه اول- واحد 11- کدپستی1458813371 می‌باشد و شعب آن پس از تصویب هیئت مدیره انجمن می‌تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود. 

تبصره1:         هیئت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند.

ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

فصل دوم ـ وظایف و فعالیت­ها:

ماده 5: به منظور نیل به هدف­های مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد آورد:

5ـ1: انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با علم مهندسی شیمی سروکار دارند. 

5ـ2: همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن

5ـ3: ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.

5ـ4: ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی

5ـ5:‍ برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.

5ـ6: انتشار کتب و نشریات علمی 

فصل سوم: ماده 6 - انواع و شرایط عضویت

6ـ1: عضویت پیوسته:

مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی شیمی و رشته‌های وابسته باشند، می‌توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

6ـ2: عضویت وابسته :

اشخاصی که دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته­های بند 6-1 باشند و نیز اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 3 سال به نحوی در یکی از رشته‌های مذکور در بند 6ـ1شاغل هستند می‌توانند  به عضویت وابسته انجمن درآیند.

6ـ3: عضویت دانشجویی:

کلیه دانشجویانی که در مقطع کارشناسی رشته‌های مهندسی شیمی و گرایش­های مختلف آن به تحصیل اشتغال دارند. 

6ـ4: عضویت افتخاری:

شخصیت­های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه‌های مختلف مهندسی شیمی حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن‌ کمک­های مؤثر و ارزنده ای نموده باشند؛ در نظر گرفته شده است و اعطای ان فقط با تصویب هیئت مدیره امکان‌پذیر است. 

6ـ5: عضویت حقوقی:

کلیه سازمان­ها و اشخاص حقوقی و دولتی یا خصوصی که در زمینه‌های علمی و پژوهشی و اجرایی مرتبط فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند 6ـ1 می­توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

تبصره 2: اعضای حقوقی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می شوند.

ماده 7: هر یک از اعضاء سالانه مبلغی را، که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‌گردد، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

تبصره 1:  پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعایی نسبت به دارائی انجمن برای عضو ایجاد نمی‌کند.

تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:

8ـ1: استعفای کتبی

8ـ2: عدم پرداخت حق عضویت سالانه

تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.

فصل چهارم: ارکان انجمن

ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:

الف: مجمع عمومی

ب: هیئت مدیره

پ: هیئت مدیره 

ج: بازرس

الف: مجمع عمومی:

ماده 10: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

10ـ1: مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و باحضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای       پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.

10ـ2: مجمع عمومی فوق العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس(بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می شود. 

10-3:  در صورتی که در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز و حداکثر چهل روز بعد تشکیل می شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهد یافت. در ضمن اخذ آراء می تواند بصورت مکاتبه ای- بر اساس آیین نامه­ای که توسط هیئت مدیره تدوین می­شود- انجام شود.

تبصره1:  دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به صورت کتبی و یا آگهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

تبصره2: یک سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجامع عمومی نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره و بازرس تصریح نمایند.

تبصره3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است .

تبصره4: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.

ماده 11: وظایف مجامع عمومی:

الف- مجمع عمومی عادی

- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بازرس اصلی)

- تصویب خط‌مشی انجمن

- بررسی و تصویب پیشنهادات هیأت مدیره و بازرسان

- تعیین میزان حق عضویت 

- عزل هیئت مدیره و بازرس( بازرسان)

- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

ب- مجمع عمومی فوق العاده

- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه

- تصویب انحلال انجمن

تبصره 1 : جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده کمیسیون انجمن­های علمی ایران          رسمیت می­یابد.  

تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شود.

تبصره 3: اعضای هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.

تبصره 4:  اعضای هیئت رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‌اند.

پ ـ هیئت مدیره 

ماده 12: هیئت مدیره انجمن مرکب از 9 نفر عضو اصلی و 3 نفر عضو علی‌البدل می‌باشد که هر      3 سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.

12ـ1: عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

12-2: هیئت مدیره  می­بایستی حداکثر تا یک هفته پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود و انتخاب یک رئیس هیئت مدیره، یک نائب رئیس،یک خزانه‌دار و یک دبیر از میان خود  اقدام نماید.

12ـ3: کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضای رئیس هیئت مدیره یا نایب رئیس یا دبیر انجمن که یکی از اعضای هیئت مدیره است و خزانه‌دار همراه با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رئیس یا نائب رئیس یا دبیر انجمن معتبر است.

12-4: هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز حداقل هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

12ـ5: جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.

12ـ6: کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری می‌شود.

12ـ7: شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضای بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

12ـ8: در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.

12ـ9: حضور بازرس( بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.

ماده 13: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

13ـ1: اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.

13ـ2: تشکیل گروه­های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها.

13ـ3: هیئت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است، انجام می­دهد.

13ـ4: جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن دارا می‌باشد.

13ـ5: تهیه گزارش سالانه و تنظیم ترازنامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

13ـ6: اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با      حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.

13ـ7: انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی.

13ـ8: اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی در چارچوب وظایف انجمن

13ـ9: جلب هدایا و کمک­های مالی

13ـ10: اهدای بورس­های تحقیقاتی و آموزشی

13ـ11: اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

13ـ12: ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 

13-13: هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوان مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن­های علمی ارسال نماید.

تبصره: هیئت مدیره و بازرس پیشین تا تایید هیئت مدیره و بازرس جدید از سوی کمیسیون انجمن­های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.

ج ـ بازرس (بازرسان)

ماده 14: مجمع عمومی عادی 2 نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علی‌البدل برای مدت یکسال انتخاب می‌نماید.

تبصره1: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.

15ـ1: بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

15ـ2: بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

15ـ3: گزارش هر گونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرسان قرار گیرد.

فصل پنجم ـ گروههای علمی انجمن

ماده 16: وظایف دبیر انجمن به قرار زیر است:

16ـ1: اداره امور جاری دبیرخانه

16ـ2: جمع­آوری صورتجلسات و پیگیری تصمیمات متخذه

16ـ3: انجام امور محوله از طرف هیئت مدیره

ماده 17: وظایف خزانه داربه شرح زیر است:

17ـ1: رسیدگی به امور مالی انجمن

17ـ2: تهیه و تنظیم دفاتر قانونی و ارائه ترازنامه و گزارش مالی به مجمع عمومی و مراجع زیربط.

ماده 18: انجمن می‌تواند گروه‌ها و کمیته‌های زیر را تشکیل دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین ‌شود به فعالیت می‌پردازد.

  1. گروه­های تخصصی

  2. کمیته آموزش و پژوهش

  3. کمیته انتشارات

  4. کمیته آمار و اطلاعات

  5. کمیته پذیرش و روابط عمومی و امور بین الملل

  6. کمیته گردهمایی‌های علمی

1ـ18: انجمن مجاز به تشکیل گروه‌ها و کمیته‌های دیگری که برحسب نیاز احساس می‌شود ، نیز می‌باشد.

فصل ششم ـ بودجه و مواد متفرقه

ماده 19: منابع مالی انجمن عبارتند از:

19ـ1: حق عضویت اعضا

19ـ2: درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای و فروش کتب و نشریات علمی

19ـ3: دریافت هدایا و کمک­ها

19ـ4: کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه خواهد شد.

ماده 20: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

ماده 21: کلیه وجوه انجمن در حساب بانکی انجمن که توسط هیئت مدیره در یک یا چند بانک افتتاح گردیده نگهداری می‌شود.

ماده 22: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با انجمن نمایند.

ماده 23: کلیه مدارک و پرونده‌های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت­های انجمن درمحل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‌دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده 24: هر گونه تغییر در مفاد اساسنامه و اعضای هیئت مدیره، پس از تصویب کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

ماده 25: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده26: در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه‌ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی­ها کلیه دارایی­های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تبرعا به یکی از انجمن­های علمی کشور واگذار کند.

ماده 27: ایـن اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 27 ماده و 17 تبصره و 50 زیر ماده در جلسه مـورخ 30/11/1401مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.